logo

Sós Antikvárium

since 1985

Catalog   magyarul   Login

ko8319.   book/rare books

Jansenii Cornelii [Jansen Cornelius (Jansenius )]: TETRATEUCHUS, SIVE COMMENTARIUS IN SANCTA JESU CHRISTI EVANGELIA.

Labaci. 1792. Ignati Merk. halfleather. Latin language.
size: 17x10 cm.

SOLD

816, 436, 480 p
------------------------------
Corneille Janssens, commonly known by the Latinized name Cornelius Jansen or Jansenius, (October 28, 1585–May 6, 1638) was Catholic bishop of Ypres (Belgium) and the father of a theological movement known as Jansenism.
----------------------
JANSEN, Cornelius (1585, Acquoi – 1638, Ypern): németalföldi katolikus teológus és filozófus, egyházmegyés pap, Leuwen egyetemének dogmatika, majd biblikus tanára, 1635-től Ypern püspöke, a róla elnevezett teológiai irányzat és mozgalom, a janzenizmus magalapítója. Tanulmányi évei alatt ismerkedett meg ¤ M. Bajus augusztiniánus gondolataival és ennek hatására barátjával, ¤ J.-A. Duvergier de Hauranne-nal (Saint Cyran) közösen az egyházatyák, főképpen ¤ Szent Ágoston műveinek tanulmányozásába kezdett. A bajanizmus és a radikális augusztinizmus szellemében tartott egyetemi előadásai életében nem keltettek különösebb feltűnést az amúgy is ellenzéki szelleműnek számító leuweni fakultáson; a nagypolitikai kérdéseiben kifejtett szélsőségesen spanyol-párti véleménye, a francia hatalmi politikát támadó műve – Mars Gallicus – volt az, ami némi elismerést, egyebek között a püspöki kinevezést is meghozta számára. Tanári működésének gyümölcsei közül életében néhány, a reformáció, elsősorban ¤ Voetius álláspontját támadó vitairata és a belső ember lelki megújulásáról Szent Ágoston alapján kidolgozott elmélkedése jelent meg. Tanítványai halála után tették közzé a Mózes öt könyvéhez és a négy evangéliumhoz készített kommentárjait, amelyek ¤ Órigenész és Szent Ágoston gondolatmenetét és egzegétikai elgondolásait követték. Legfontosabb műve, Augustinus című könyve is csak ekkor, 1640-ben látott napvilágot. A mű tárgya Ágoston ¤ Pelagius elleni polémiájának elemzése, az ösbűnről és annak az emberi természet épségét lerontó természetéről szóló tanításának valamint a kegyelem és az üdvre való kegyelmi kiválasztottság kérdésének vizsgálata. J. meggyőződése szerint az általa kidolgozott hiteles Ágoston-rekonstrukció alapján a korabeli jezsuita kegyelemtan és erkölcsi szemlélet elutasítható, hiszen bizonyítja, hogy az emberi természet a bűn által teljesen megromlott, a rendetlen kívánság (concupiscentia) pedig alkalmatlanná teszi az embert arra, hogy szabad akaratából és önerejéből menjen elébe Isten kegyelmi kiválasztásának. Ez a J. által előterjesztett álláspont már az 1640-es évek elején komoly teológiai vitát kavart: hívei, a későbbi janzenista mozgalom tagjai nézeteiből kegyelmi determinizmusra és erkölcsi rigorizmusra jutottak. 1643-ban J. öt tételét pápai dokumentum már cenzúrázta, 1653-ban pedig a Cum occasione bulla megismételte ezt az elítélést. A janzenizmus hívei, J.-A. Duvergier de Hauranne, ¤ A. Arnauld, ¤ P. Quesnel, ¤ B. Pascal harcosan védelmezték mesterül felfogását, mozgalmuk fokozatosan kibontakozó lelkiségét és teológiáját, amely a következő évszázadban a hivatalos egyház által elvetett ellenzéki mozgalomként élt tovább és komoly hatást gyakorolt az újkori katolikus teológia fejlődésére, az egyház történetére és a mindennapok vallásosságára is.

Fő művei: Mars Gallicus, Leuwen: 1632.; Oratio de interioris hominis reformatione, Leuwen: 1634.; Augustinus, Leuwen: 1640. Irodalom: A. Gazier: Histoire generale du mouvement janséniste 1-2., Plon, Paris: 1922.; L. Goldmann: A rejtőzködő Isten, Gondolat, Budapest: 1981.; L. Kolakowski: Isten nem adósunk semmivel. Néhány megjegyzés Pascal hitéről és a janzenizmusról, Európa, Budapest: 2000.; Görföl - Kránitz. (HP)
Az MTA Filozófiai Kutatóintézetének
AKADÉMIAI-FILOZÓFIAI NYITOTT EGYETEME
TEOLÓGIA SZAK.
all pictures in large
  1. product image
  2. product image
  3. product image
  4. product image

back
Sós Antikvarium Váci street 73. Budapest 1056 Hungary   top of the page